چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی نهضت ملی شدن صنعت نفت دلایل به انحراف رفتن این حرکت و در نتیجه سقوط آن پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت به تبیین مطالبات مردم ایران در تاریخ معاصر این کشور در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه پرداخت و گفت: آزادی، استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و اجرای موازین اسلامی در کشور، از جمله مسائلی بود که حرکت‌های مردمی را در جامعه به راه انداخت.

وی نهضت‌های ضد استبدادی مانند نهضت مشروطه، استقلال گرایی مانند نهضت ملی شدن صنعت نفت، عدالت‌خواهی جسته و گریخته در سال‌های حکومت طاغوت و... را از جمله مهم‌ترینِ این حرکت‌ها دانست و گفت: در انقلاب اسلامی تمامی این مطالبات وجود داشت.

* نبود اتحاد، عاملی در انحراف قیام‌ها

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی، حضور گسترده مردم در این حرکت‌ها و وجود رهبری در آن را مهم‌ترین ویژگی‌های قیام‌های مردمی دانست و خاطرنشان کرد:‌ البته آنچه موجب شد نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت به انحراف رفته و به نتیجه مطلوب نرسد،‌ نبود اتحاد در رهبری نهضت و یک‌پارچه نبودن حضور اقشار مختلف،‌ می‌باشد.

وی افزود: زمانی که میان رهبران حرکت‌ها، اختلاف به وجود آید، حضور مردم نیز با اختلافاتی همراه خواهد بود که در نتیجه،‌ قدرت حرکت کم می‌شود و درزمانی کوتاه، قیام مردمی،‌ به انزوا می‌رود.

* اسلام‌خواهی، حلقه مفقوده در ملی شدن صنعت نفت

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی، خروش اسلامی را قدرت‌مند‌تر از دیگر حرکت‌ها دانست و با بیان این که در نهضت ملی شدن صنعت نفت، علاوه بر حرکت‌های اسلامی، حرکت‌های غیر اسلامی نیز صورت گرفت، اذعان داشت: به فرموده امام خمینی(ره)، اشکالی که در نهضت ملی شدن صنعت نفت بود، این بود که دراین حرکت، مردم را به سوی ملی شدن دعوت می‌کردند، نه به اسلامی شدن.

رئیس پژوهشکده علوم سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: بر اساس سخن حضرت امام(ره) بهتر بود که مردم در این حرکت، برای اسلام قیام می‌کردند که اگر اسلام حاکم می‌شد، خود به خود، نفت هم ملی می‌شد.

وی حضور گروه‌های مذهبی را نسبت به گروه‌های غیر مذهبی پررنگ‌تر و بیشتر دانست و گفت: حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله کاشانی و فداییان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی، نقش زیادی بر ملی شدن صنعت نفت داشت؛ به گونه‌ای که فداییان اسلام با حذف رزم‌آرا که یکی از مهم‌ترین مخالفان این نهضت بود، موجب شد تا مجلس نیز ملی شدن صنعت نفت را به امضا رساند و دکتر مصدق را برای اجرای این کار، به عنوان نخست وزیر انتخاب کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی ادامه داد: پس از نخست وزیری مصدق و اختلافاتی که میان تفکرات و دیدگاه‌های رهبران ملی شدن نفت به وجود آمد، موجب شد که در این دوران، شهید نواب صفوی در زندان بماند.

* نبود خلوص اسلامی، عاملی در سقوط ملی شدن نفت

وی با اشاره به تاراج نفت ایران توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای استعماری پس از ملی شدن صنعت نفت، بیان داشت: اگر خلوص اسلامی در نهضت ملی شدن صنعت نفت وجود داشت، این نهضت ملی سقوط نمی‌کرد.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: امروز نیز که در شرایط دشواری چون تحریم قرار داریم، باید از مسائلی که موجب سقوط نهضت‌های مختلف مردم ایران شد، دوری کنیم؛ به این معنی که، اطاعت از ولایت فقیه، وحدت و همگرایی میان اقشار مختلف و...، باید در جامعه جاری شود؛ در غیر این صورت، خطر نظام اسلامی را نیز تهدید می‌کند.

وی در پایان افزود: ما باید بتوانیم تحریم‌ها را به نفع خود تغییر دهیم و آن را به فرصت‌هایی برای پیشرفت ایران اسلامی مبدل سازیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha